`

الأربعاء، 4 يناير 2017

8 معلومات مهمة لازم تعرفيها قبل تقديم الأكل أول مرة لطفلك الرضيع

تقديم الأكل للطفل وهو رضيع خطوة مهمة جداً لأنها بتبني علاقته بالأكل لمدى حياته، و نجاحك في تقديم الأكل بطريقة سليمة هيريحك كتير في حياتك مع ابنك لأنك هتكوني بنيتي عادات و أسس سليمة هيتبعها تلقائياً مدى الحياة.

ال 6 قواعد دول يخلوكي واثقة و أنتي بتقدمي الأكل للطفل و يساعدوا الطفل على إن جسمه يتبني صح من البداية.


أولاً :  ماتبدأيش تقديم الأكل في الشهر الرابع، ولا حتى الشهر السادس.
الأطفال مش ماكينات بتشتغل بنفس الطريقة، كل طفل مختلف، واستعداد الطفل لأي حاجة بيختلف، مش كل الأطفال هتصحى الصبح أول يوم في الشهر الخامس مثلا عايزة تاكل، لكن في علامات لإستعداد الطفل، راقبيها و أول ماتشوفيها قدمي الأكل، العلامات هي:
1- الطفل بيقعد لوحده من غير ما يتسند.
2- الطفل مهتم يلاحظك و أنتي بتاكلي وبيحاول يوصل للأكل.
3- الطفل رضاعته انتظمت في نفس الأوقات كل يوم.
4- لما تقدمي الأكل أول مرة ، الطفل مابيزقش الأكل بلسانه لبرا.
ابدأ أأكل الطفل لما يبقى قادر وعايز ياكول، مش لما أقرر أنا أكله، لأن ماحدش فينا غالباً بيحب حاجة ماخترهاش، وأول تجربة مع الأكل لطفلك لازم تبقى ممتعة، الإنطباع الأول يدوم!
ولو قدمتي الأكل وكان رافض تماماً، نأجل 5 أيام كمان ونجرب وهكذا، الأكل لغاية سنة، هو للتجربة فقط لا غير، كل اللي محتاجه لسه بياخده من اللبن عشان كدا الرضعات مش بتقل قبل سنة.



ثانياً ماتأكليش الطفل سيريال
ليه مش سيريال؟ 
لأن ده طعام مصنع فيه مواد حافظة و الأرز فيه نسب عالية من الزرنيخ اللي بيسبب أمراض على المدي البعيد، و الأرز الأبيض منزوع منه كل الألياف المفيدة، حتى إحنا الكبار لازم ناكول أرز بني مش أبيض. فأول أكل للطفل مش محتاج يكون رز.
الدكاترة بتنصح بيه لأن سهل الهضم لكن ده مش سبب كافي تأكليه لطفلك.
وبمناسبة الدكاترة، الدكاترة بتدرس تغذية كورس في الجامعة وفي جامعات مافيهاش كورسات تغذية تماماً، فغالباً المعلومات اللي عند حد قرا شوية عن التغذية أكتر من اللي عند دكتور متخرج، علشان كدا هتلاقي كل دكتور له رأي في الأكل لأن دي اجتهادات شخصية منهم في أخر مرة قرا أبحاث عن الأكل والتغذية. طبعا مش بقلل من الرجوع ليهم في المشاكل الصحية، بس الأكل لازم تتعلمي عنه بنفسك وتقرري المناسب ليكي.

ثالثاً ماتأكليش الطفل أكل مهروس بالشوكة
ليه مش أكل مهروس بالشوكة؟ 
الطفل عاش أول 4 أو 6 من حياته بيشرب لبن بس! فلما تقدمي الأكل للطفل لازم يبقى شبه اللي اتعود عليه طول حياته بالنسبة له، أكيد لو بدأتي تدخلي لابنك قطع أو حتى أكل مهروس مش مضروب في الخلاط، هيرفض ياكل لأن ده مش اللي اتعود عليه، فخلى الأكل أقرب للسائل مش صلب، عن طريق إنك تزودي ميه من ميه السلق، وابدأي زودي الصلابة بتاعته بالتدريج كل ما الطفل يكبر.
وهنبدأ نأكل الطفل أول 4 أيام معلقة واحدة في اليوم، وكل 4 أيام بنزود معلقة زيادة ونقدم أكل جديد، لأن الحساسية بتبان خلال 4 أيام، فلو ظهر على الطفل إحمرار، ترجيع زيادة، إسهال، ده معناه حساسية نوقف الأكل ونقدم نوع مختلف، والأكل اللي عمله حساسية نقدمه بعد ما يكمل سنة تاني.

رابعاً أكلي الطفل أكل حقيقي
الأكل الحقيقي هو أكل طبيعي مش مصنع ولا معلب ولا عليه إضافات كيماوية ولا فيه كوليسترول ، الأكل الحقيقي هو:
 الخضار بكل أنواعه ( كوسة، بطاطس، جزر ... )
الفاكهة بكل أنواعها ( تفاح، مشمش، بطيخ ... )
الحبوب بكل أنواعها ( شوفان، أرز بني ، برغل، ... )
البقوليات بكل أنوعها ( بسلة، فول، حمص ، ... )
بذور بكل أنواعها ( مكسرات، حبوب شيا ، بذرة كتان .. ) 
الأكل ده فيه كل العناصر اللي الطفل محتاجها.
من الميلاد لسنة الطفل بياخد العناصر دي من اللبن سواء طبيعي أو صناعي، بعد السنة لازم الطفل ياكول الحجات دي يومياً ، ويفضل في كل وجبة كمان تكون فيها حاجة من الحجات دي.
لاحظي تقديم المكسرات و البذور بعد سنة.

ابدأي بالخضار زي البطاطا و الكوسة لأن طعمهم حلو، وابدأي ضيفي خضار عليهم جديد كل 4 أيام. ماتبدأيش بالفاكهة لأنها مسكرة و الطفل ممكن بعدها يرفض الخضار.

خامساً ماتضفيش ملح ، ماتحطيش ملح، ماترشيش ملح
أرجوكي ماتعمليش في ابنك كدا.. 
1- الملح هي كمية كبيرة جداً من الصوديوم، مافيش جسم إنسان يقدر بتعامل معاه.
2- الجسم مابيقدرش يتعامل مع الملح فبيسبب مشاكل صحية زي الضغط و الأملاح والتعب والإجهاد و أمراض الكلية.
3- كلية الطفل ماتقدرش تتعامل مع الملح إطلاقاً اول سنتين، فالكلية بتجهد جداً. 
طب ماحنا بناكول ملح وزي الفل؟ لأ إحنا مش زي الفل بصي حواليكي كام مريض ضغط، وكام مريض كلية وكام زهايمر؟
نرجع لموضوعنا .. 
طب ابني رافض الأكل من غير ملح أعمل إيه؟ 
أقري سادساً

سادساً ابنك مش رافض الأكل علشان مافيهوش ملح
بداية الطفل مايعرفش الملح أصلاً، ولو ماقدمتيش ملح طول طفولته مش هيعرف انه موجود في الحياه.
الطفل بيرفض الأكل لأسباب زي
- لون أو ملمس أو ريحة الأكل الأكل مش عاجباه .. الطفل بيتعامل بحواسه مع كل حاجة بيقابلها، و الأكل حاجة منهم. علشان كدا لازم تقدمي أكل بألوان مختلفة.
إيه الحل؟
اسم الأكل مش عاجبه، الطفل بيسمع وبيخزن وبيربط بين الاسم والأكل، فلو قدمتي الأكل مرة وعرف اسمه، ممكن يرفضه بعد كدا بمجرد سماع الاسم.
ماتقوليش اسم الأكل اللي رفضه قدامه وانتي بتقدميه. 
لسه رافض الأكل؟
بينصح الخبراء بتقديم الأكل 10-20 مرة للطفل قبل ما تقرري إنه رافضه، فماتيأسيش ومن تاني مرة تقولي ده بيكرهه أو تضيفي ملح علشان ياكله.
قدمتي20 مرات ومقابلش ؟ 
- طعم الأكل مش عاجبه .. عادي الطفل إنسان وزي ما إحنا بنحب حجات وبنرفض حجات هو كمان، لكن انتي أم شطورة مش هتيأسي بردو، هتضيفي بهارات.
بهارات؟ مش لسه قايله الملح لأ؟
بهارات طبيعية زي : القرفة، ريحان، زعتر، كمون، دي نباتات طبيعية و آمنة جداً + ماننساش إننا بنضيفها بعد تقديم الأكل 20 مرة للطفل ورفضه علشان نتأكد إنه الطعم اللي مش عاجبه مش الملمس أو اللون.

سابعاً نظمي مواعيد الوجبات
الطفل بيرتاح نفسياً في الروتين ،  بيكون أهدى لما بيتوقع كل حاجة في وقتها، حاولي على قدر المستطاع تنظيم الوقت، وتثبيت مواعيد الوجبات.
الطفل محتاج 3 وجبات في اليوم كبار فطار ، غدا، عشا، و وجبتين تصبيرة.
في المواعيد دي الطفل هنلبس الطفل البافتة، أو حتى نقلع الطفل هدومه لو الجو حلو، نقعده على كرسيه، نحط الأكل وجبة كاملة و نحاول نأكل ، لغاية ما يشبع وهتعرفي إنه شبع لما بيدور وشه لليمين أو الشمال، أو بدأ يتضايق، هتشيلي الأكل، ومافيش محاولات أكل تاني لميعاد الوجبة التانية، وإلا هتحسي إنك بتأكليه طول اليوم وهتزهقي، وهو هيزهق ويرفض ياكل.
التصبيرة مش وجبة متكاملة ، ممكن تكون فاكهة بس أو توست أو شوية مكسرات. 

ثامناً خلي الطفل يستخدم حواسه في الأكل
الطفل بيحب استخدام حواسه في كل حاجة في الحياة، قدمي أكل بألوان مختلفة علشان تجذبي عينه، بروائح مختلف، اديله الحرية يمسك الأكل و يمسح بيه الكرسي عادي جداً، شيلي السجاد تحت مكان أكله و اديله الحرية.
 لما يبدأ في الشعر التاسع ابدأي بتقديم أكل مقطع بحجم عقله صباعه يقدر يأكله بإيده علشان يأكل نفسه، يعني قطعى الأكل بحجم البسلة واديله ياكل بنفسه بدون تدخل منك.
اديله المعلقة من أول مرة تأكليه، خلى دايما معلقين واحدة بتأكليه بيها وواحدة ماسكها هو.


أتمنى النصائح دي تقدملك تجربة أكل ممتعة ليكي ولابنك، وتلاقي نتائج جميلة  من تقبل الطفل للأكل و اعتمادة على نفسه في الأكل من 18 شهر.

لمشاهدة مراحل تطور الطفل الطبيعي من الميلاد لسنتين من هنا 
لمشاهدة أنشطة مونتيسوري للطفل من 0 ل 6 شهور من هنا
لمشاهدة أنشطة مونتيسوري للطفل من 6 ل 12 شهر من هنا  

هناك تعليقان (2):

  1. إيمان أنا عايزة اقولك بجد أنا حبيتك منغير ماشوفك كدة! أنا متبعاكي من زمان وتدويناتك شجعتني كتير جدا جدا اشتغل مع ابني وخدت مؤخرا كورس مونتيسوري وبدأت ادون تجربتي أنا كمان مع ابني.

    عايزة اقولك بجد اني سعيدة ان اخيرا لقيت حد مقتنع زيي ان كل حاجة في العلب ده فساد للكبير والصغير! أنا الحمدلله مأكلتش أبني ابدا ابدا اي سيريلك ولا هيرو جارز ولا غيره وكله فعلا كان طبيعي، واهو كمل سنة وبرضو مازلت مانعة الملح والصوصات والسكر وخلافه الحمدلله :)
    بالتوفيق دايما يا رب ربنا ينفع بيكي.

    ردحذف
    الردود
    1. أهلاً يا أميرة .. شكراً جداً لمتابعتك :)
      أنتي أم جميلة يا أميرة أتمنالك رحلة أمومة سعيدة مع ابنك
      وابعتي لي مدونتك أكيد أحب أزورها :)

      حذف

 

Blog Template by BloggerCandy.com